PROCEDURY OBOWIĄZUJĄCE W SZKOLE - część pierwsza

  1. W  przypadku  ucznia, który swoim niewłaściwym zachowaniem znacznie zakłóca lub uniemożliwia   prowadzenie lekcji.

 

  1.  Nauczyciel upomina ucznia i zobowiązuje go do właściwego zachowania,  upewnia się, czy został dobrze zrozumiany.
  2.  Poleca mu zmianę miejsca pracy w klasie, wpisuje stosowną uwagę w dzienniku.
  3.  Jeśli upomnienia i zmiana miejsca nie skutkują  „wyłącza” ucznia z udziału w lekcji oddając go pod opiekę pedagoga szkolnego, wicedyrektora lub dyrektora szkoły,
  4.  Nauczyciel informuje wychowawcę oraz rodziców o nieodpowiednim zachowaniu ucznia.
  5.  Jeżeli niewłaściwe zachowania ucznia powtarzają się, nauczyciel zawiadamia o tym wychowawcę klasy oraz pedagoga szkolnego. Nauczyciel z wychowawcą i pedagogiem opracowują wspólną strategię postępowania.
  6.  Wychowawca organizuje spotkanie z rodzicami ucznia - podjęcie dalszych ustaleń.
  7.  W  przypadku, gdy rodzice nie współpracują ze szkołą, a sytuacja nie ulega poprawie, szkoła kieruje wniosek do Sądu Rodzinnego o wgląd w sytuację opiekuńczo – wychowawczą dziecka.

 

                 II.  W  przypadku  przedłużającej się nieobecności ucznia na zajęciach lekcyjnych

  1.  Rodzic ma obowiązek w ciągu trzech dni poinformować szkołę o przyczynach nieobecności dziecka.
  2.  Jeżeli po upływie tego czasu  brak jest informacji od rodziców o przyczynach  nieobecności dziecka wychowawca ma obowiązek rozpoznać przyczynę  absencji, poprzez nawiązanie kontaktu z rodzicami / opiekunami prawnymi (telefon, dziennik elektroniczny, wyjście do domu, list polecony).
  3.  Jeżeli nieobecność przedłuża się wychowawca zgłasza sprawę pedagogowi szkolnemu, który przeprowadza rozmowę z rodzicami ucznia zobowiązując ich do zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne.
  4.  Pedagog zobowiązuje ucznia do regularnego uczęszczania do szkoły.
  5.  W przypadku niedotrzymania przez ucznia i rodziców zobowiązania, dyrektor  wszczyna postępowanie administracyjne.

 

             III.  W przypadku uczniowskich „wagarów” lub samowolnego opuszczenia szkoły.

  1.  Wychowawca  powiadamia telefonicznie rodziców (opiekunów prawnych) o nieobecnościach dziecka  na lekcjach.
  2.  Ustala we współpracy z pedagogiem szkolnym przyczynę wagarów i miejsca pobytu ucznia w czasie nieobecności w szkole.
  3.  Wzywa do szkoły rodziców (opiekunów prawnych) ucznia i w jego obecności  przeprowadza  z nimi rozmowę. Zobowiązuje ucznia do zaniechania wagarów lub samowolnego opuszczania szkoły, a rodziców do kontrolowania frekwencji dziecka. Ustala z rodzicami strategie postępowania.
  4.  W przypadku braku poprawy i częstych nieobecności ucznia spowodowanej wagarami informuje o zdarzeniu pedagoga szkolnego.
  5. Pedagog w porozumieniu z dyrektorem szkoły wzywa rodziców na rozmowę celem wyjaśnienia sytuacji i poinformowania ich o konsekwencjach wynikających z braku realizacji obowiązku szkolnego przez dziecko.
  6. W sytuacji, gdy szkoła wykorzysta wszystkie dostępne jej środki oddziaływań wychowawczych, a ich zastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów, dyrektor szkoły powiadamia  Sąd Rodzinny oraz organ prowadzący.

 

 

  IV.   W przypadku agresywnego zachowania się ucznia wobec innych uczniów.

  1. Nauczyciel bądź inny pracownik szkoły, który jest świadkiem agresywnego zachowania uczniów  jest zobowiązany do natychmiastowej słownej i stanowczej reakcji na zaistniałą sytuację.
  2.  Nauczyciel przerywa agresywne zachowanie ucznia (grupy uczniów).
  3. Rozdziela strony konfliktu, nie dopuszcza do przejawów agresji wobec siebie jako osoby interweniującej.
  4. Natychmiast informuje o zdarzeniu wychowawcę  klasy lub pedagoga szkolnego.   
  5. Wychowawca lub pedagog szkolny przeprowadza rozmowę z uczniem/uczniami na temat zdarzenia.
  6. Wychowawca informuje rodziców (opiekunów prawnych) ucznia/uczniów, uczestników zdarzenia o zaistniałej sytuacji, wpisuje uwagi do dziennika.
  7. Jeśli zachowanie ucznia się powtarza, wychowawca zgłasza ten fakt do pedagoga, a do rodziców zwraca się z pisemną lub telefoniczną prośbą o zgłoszenie się do szkoły, przeprowadza z nim rozmowę.
  8. W  przypadkach  drastycznych zachowań agresywnych (stwarzających zagrożenie dla zdrowia lub życia i niemożności uspokojenia ucznia przez nauczyciela), nauczyciel natychmiast powiadamia dyrektora szkoły, wzywa rodziców dziecka, policję, pogotowie ratunkowe.
  9. Wychowawca ucznia/uczniów w porozumieniu z dyrektorem szkoły stosuje wobec ucznia/uczniów kary określone w Statucie Szkoły.
  10. W razie niemożliwości przezwyciężenia trudności wychowawczych, wynikających z braku współpracy lub z innych zaniedbań obowiązków rodzicielskich dyrektor szkoły powiadamia Sąd Rodzinny.

                               

V. W przypadku pozyskania informacji, że uczeń, używa alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenia się w stan odurzenia, bądź przejawia inne zachowania świadczące o demoralizacji.

  1. Nauczyciel przekazuje uzyskaną informację wychowawcy klasy.
  2. Wychowawca informuje o fakcie pedagoga szkolnego i dyrektora szkoły.
  3. Wychowawca wzywa do szkoły rodziców (prawnych opiekunów) ucznia i przekazuje im uzyskaną informację. Przeprowadza rozmowę z rodzicami oraz w ich obecności z uczniem.
  4. W przypadku potwierdzenia informacji, zobowiązuje ucznia do zaniechania negatywnego postępowania, rodziców zaś bezwzględnie do szczególnego nadzoru nad dzieckiem.
  5.  Jeżeli rodzice odmawiają współpracy lub nie stawiają się do szkoły, a z wiarygodnych źródeł nadal napływają informacje o przejawach demoralizacji ich dziecka, dyrektor szkoły pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji Sąd Rodzinny.
  6. Podobnie w sytuacji, gdy szkoła wykorzysta wszystkie dostępne jej środki oddziaływań wychowawczych (rozmowa z rodzicami, ostrzeżenie ucznia, spotkania z pedagogiem, itp.), a ich zastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów, dyrektor szkoły powiadamia Sąd Rodzinny. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tej instytucji.

 

 VI.  W przypadku podejrzenia, że na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków.

  1. Nauczyciel powiadamia o swoich przypuszczeniach wychowawcę klasy i dyrektora szkoły.
  2. Odizolowuje ucznia od reszty klasy, ale ze względów bezpieczeństwa nie pozostawia go samego; stwarza warunki, w których nie będzie zagrożone jego życie ani zdrowie.
  3. Wzywa lekarza w celu stwierdzenia stanu trzeźwości lub odurzenia, ewentualnie udzielenia pomocy medycznej.
  4. Zawiadamia o tym fakcie rodziców/opiekunów, których zobowiązuje do niezwłocznego odebrania ucznia ze szkoły. Gdy rodzice/opiekunowie odmówią odebrania dziecka, o pozostaniu ucznia w szkole czy przewiezieniu do placówki służby zdrowia, albo przekazaniu go do dyspozycji funkcjonariuszom policji - decyduje lekarz, po ustaleniu aktualnego stanu zdrowia ucznia i w porozumieniu z dyrektorem szkoły/placówki.
  5. Gdy rodzice ucznia będącego pod wpływem alkoholu - odmawiają przyjścia do szkoły, a jest on agresywny, bądź swoim zachowaniem daje powód do zgorszenia albo zagraża życiu lub zdrowiu innych osób dyrektor szkoły zawiadamia najbliższą jednostkę policji.
  6. Jeżeli powtarzają się przypadki, w których uczeń znajduje się  na terenie szkoły pod wpływem alkoholu lub narkotyków, dyrektor szkoły ma obowiązek powiadomienia o tym  Sądu Rodzinnego.

 

 VII.   W przypadku znalezienia na terenie szkoły substancji przypominającą wyglądem narkotyk.

  1. Nauczyciel zachowując środki ostrożności zabezpiecza substancję przed dostępem do niej osób niepowołanych oraz ewentualnym jej zniszczeniem do czasu przyjazdu policji,
  2. Próbuje (o ile to jest możliwe w zakresie działań pedagogicznych) ustalić, do kogo znaleziona substancja należy.
  3. Zabezpieczenie polega na umieszczeniu substancji w dodatkowym opakowaniu oraz komisyjnym opieczętowaniu. W skład komisji powinien wejść nauczyciel, pedagog i dyrektor. W przypadku, gdy znana jest tożsamość ucznia, do którego należy substancja także jego wychowawca, a sam uczeń powinien być obecny przy tych czynnościach
  4. Powiadamia o zaistniałym zdarzeniu dyrektora szkoły, który wzywa policję.
  5.  Po przyjeździe policji niezwłocznie przekazuje zabezpieczoną substancję i przekazuje informacje dotyczące szczegółów zdarzenia.

 

VIII.   W przypadku podejrzenia, że uczeń posiada przy sobie substancję przypominającą narkotyk.

  1. Nauczyciel w obecności innej osoby (wychowawca, pedagog, dyrektor itp.) ma prawo żądać, aby uczeń przekazał mu tę substancję, pokazał zawartość torby szkolnej oraz kieszeni (we własnej odzieży), ew. innych przedmiotów budzących podejrzenie co do ich związku z poszukiwaną substancją. Nauczyciel nie ma prawa samodzielnie wykonać czynności przeszukania odzieży ani teczki ucznia - jest to czynność zastrzeżona wyłącznie dla policji.
  2.  O swoich spostrzeżeniach powiadamia dyrektora szkoły oraz rodziców/opiekunów ucznia i wzywa ich do natychmiastowego stawiennictwa.
  3. W przypadku, gdy uczeń, mimo wezwania, odmawia przekazania nauczycielowi substancji i pokazania zawartości teczki, dyrektor szkoły wzywa policję, która przeszukuje odzież i przedmioty należące do ucznia oraz zabezpiecza znalezioną substancję i zabiera ją do ekspertyzy.
  4.  Jeżeli uczeń odda substancję dobrowolnie, nauczyciel, po odpowiednim zabezpieczeniu, zobowiązany jest bezzwłocznie przekazać ją do jednostki policji. Wcześniej próbuje ustalić, w jaki sposób i od kogo uczeń nabył substancję.
  5. Całe zdarzenie nauczyciel dokumentuje, sporządzając możliwie dokładną notatkę z ustaleń wraz ze swoimi spostrzeżeniami.

 

W każdym przypadku popełnienia czynu karalnego przez ucznia, który nie ukończył 17 lat należy zawiadomić policję lub sąd rodzinny, a w przypadku popełnienia przestępstwa przez ucznia, który ukończył 17 rok życia prokuratora lub policję (art. 4 Upn i art. 304 Kpk).

 IX. Postępowanie wobec ucznia – sprawcy czynu karalnego lub przestępstwa.

  1. Niezwłocznie powiadomić dyrektora szkoły.
  2. Ustalić okoliczności czynu i ewentualnych świadków zdarzenia.
  3. Przekazać sprawcę (o ile jest znany i przebywa na terenie szkoły) dyrektorowi lub pedagogowi szkolnemu.
  4.  Powiadomić  rodziców ucznia-sprawcy.
  5. Niezwłoczne powiadomić policję w przypadku, gdy sprawa jest poważna (rozbój, uszkodzenie ciała itp.) lub sprawca nie jest uczniem szkoły i jego tożsamość nie jest nikomu znana
  6.  Zabezpieczyć ewentualne dowody przestępstwa lub przedmioty pochodzące z przestępstwa i przekazać je policji.

 

 X. W przypadku uskarżania się ucznia na zły stan zdrowia

  1. Nauczyciel kontaktuje ucznia z pielęgniarką szkolną.
  2. Jeśli stan zdrowa ucznia jest zły, pielęgniarka  powiadamia telefonicznie rodziców ucznia i ustala z nimi dalsze postępowanie: potrzebę wezwania pogotowia, potrzebę wcześniejszego przyjścia rodzica, godzinę odbioru dziecka ze szkoły w dniu zdarzenia.

 

XI. Postępowanie nauczyciela wobec ucznia, który stał się ofiarą czynu.

  1. Udzielić pierwszej pomocy (przedmedycznej), a w przypadku kiedy ofiara doznała pważnych obrażeń zapewnić jej udzielenia poprzez wezwanie lekarza.
  2. Niezwłocznie powiadomić dyrektora szkoły.
  3. Powiadomić rodziców ucznia.
  4. Niezwłocznie wezwać policję w przypadku, kiedy istnieje konieczność profesjonalnego zabezpieczenia śladów przestępstwa, ustalenia okoliczności i ewentualnych świadków zdarzenia.

.

 XII.  W przypadku złamania przez ucznia zakazu korzystania na terenie szkoły  z telefonu komórkowego, (dyktafonu, aparatu fotograficznego lub innego urządzenia służącego do rejestrowania dźwięku i obrazu).

  1. Nauczyciel ma obowiązek zareagować w przypadku, gdy bez jego zgody na terenie szkoły uczeń korzysta z telefonu komórkowego (dyktafonu, aparatu fotograficznego bądź innego urządzenia służącego do rejestrowania dźwięku i obrazu).
  2. Nauczyciel poleca uczniowi wyłączenie aparatu telefonicznego i oddanie go.
  3. Nauczyciel przekazuje telefon dyrektorowi szkoły (który przechowuje go w depozycie  w sekretariacie szkoły) i informuje o tym fakcie wychowawcę. W przypadku gdy uczeń uchyla się od oddania telefonu zgłasza zdarzenie wychowawcy.
  4. Wychowawca  wzywa  rodziców w celu odebrania przez nich telefonu i przekazania informacji o złamaniu obowiązujących w szkole zasad.
  5.  W przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że w/w sprzęt został wykorzystany w szkole do zarejestrowania dźwięku lub obrazu ma prawo żądać od ucznia ujawnienia nagrania.
  6. W przypadku, gdy nauczyciel jest pewien, że doszło do rejestracji lub gdy uczeń odmawia ujawnienia nagrania nauczyciel powiadamia o tym fakcie wychowawcę i pedagoga szkolnego lub dyrektora szkoły. Zabezpiecza sprzęt wykorzystany do rejestracji w celu uniemożliwienia jej skasowania i przekazuje go dyrektorowi szkoły.
  7.  Wychowawca i pedagog szkolny przeprowadzają rozmowę z uczniem, ustalają okoliczności i cel użycia przez niego sprzętu rejestrującego i za jego zgodą odtwarzają ewentualne nagranie.
  8. W przypadku, gdy uczeń nadal odmawia ujawnienia nagrania lub nie chciał dobrowolnie przekazać sprzętu nauczycielowi, wychowawca wzywa do szkoły rodziców ( prawnych opiekunów ) ucznia i przekazuje im uzyskane informacje o zdarzeniu. Przeprowadza rozmowę z uczniem w obecności rodziców, zobowiązuje go do natychmiastowego skasowania ewentualnego nagrania i przedstawia konsekwencje związane z jego upowszechnianiem lub opublikowaniem. Wychowawca sporządza notatkę z rozmowy. W obecności ucznia przekazuje rodzicom zatrzymany sprzęt.

 

 

 XIII.  W przypadku przyniesienia przez ucznia papierosów  lub ich  palenia na terenie szkoły.

  1. Osoba, która zauważy na terenie szkoły ucznia palącego papierosy, (e-papierosy) powinna  poinformować o tym wychowawcę lub pedagoga szkolnego.
  2. Wychowawca/pedagog szkolny w obecności innej osoby dorosłej ma prawo zażądać, aby uczeń przekazał mu papierosy, pokazał zawartość torby szkolnej oraz kieszeni we własnej odzieży. (Nauczyciel nie ma prawa samodzielnie wykonywać czynności przeszukania odzieży, ani teczki ucznia- jest to czynność zastrzeżona wyłącznie dla policji).
  3. Wychowawca/pedagog szkolny zabezpiecza przekazane mu papierosy, rozmawia z uczniem o zdarzeniu, wpisuje uwagę do dziennika.
  4. Wychowawca  wzywa do szkoły rodziców,  których informuje o paleniu papierosów przez dziecko.
  5. W obecności rodziców przeprowadza rozmowę z uczniem, zobowiązuje go do zaniechania negatywnego postępowania, rodziców zaś do szczególnego nadzoru nad dzieckiem. Sporządza notatkę o zaistniałym incydencie, którą podpisuje rodzic  dziecka,
  6. W przypadku nasilenia się zjawiska, wychowawca powiadamia pedagoga szkolnego   i dyrektora szkoły, wobec wychowanków stosuje kary określone w Statucie Szkoły.

 

 XIV. W przypadku przebywania na terenie szkoły osoby obcej.

  1. Przez osobę „obcą” na terenie szkoły rozumie się osobę, która: nie jest rodzicem ucznia tej szkoły, nie jest pracownikiem szkoły, nie jest osobą zaproszoną przez dyrekcję, wychowawcę klasy lub innego pracownika i która swoim zachowaniem w wyraźny sposób narusza zasady i normy współżycia społecznego, bądź też w inny sposób stanowi zagrożenie dla porządku i  bezpieczeństwa przebywających w szkole uczniów i  innych osób.
  2. Każdy pracownik, który zauważy na terenie szkoły, osobę, której zachowanie lub wygląd wzbudza niepokój:
  •  obserwuje zachowanie tej osoby,
  • ustala powody jej obecności w szkole,
  • pyta ją o cel wizyty,
  •  jeśli uzna za zasadne prosi ją o opuszczenie terenu szkoły,
  • w przypadku powstania wątpliwości lub ujawnienia niepokojących zachowań z jej strony-informuje dyrektora szkoły i wspólnie z nim podejmuje mediacje w celu nakłonienia jej do jasnego określenia celu swojego pobytu lub też opuszczenia terenu szkoły,

- w sytuacjach drastycznych dyrektor niezwłocznie powiadamia policję i jednocześnie podejmuje działania mające na celu zabezpieczenie uczniów i pracowników przed skutkami niebezpiecznych zachowań osoby obcej.

 

 XV. W przypadku odebrania telefonu o zagrożeniu użyciem materiałów wybuchowych.

1.Osoba, która odebrała telefon  powinna prowadzić rozmowę w sposób umożliwiający uzyskanie jak największej ilości informacji dotyczących zagrożenia oraz starać się zapamiętać istotne dla zdarzenia informacje:

 - czas trwania rozmowy,

- treść,

- spostrzeżenia, co do charakterystyki osoby dzwoniącej,

2. Natychmiast powiadomia dyrektora szkoły,

3. Dyrektor lub osoba upoważniona powiadamia policję, straż pożarną i pogotowie ratunkowe,

4.Pozostaje, jak i inni nauczyciele, z uczniami do czasu wyjaśnienia sprawy,

5. Dyrektor o zaistniałej sytuacji powiadamia organ prowadzący szkołę oraz nadzór pedagogiczny

 

 XVI. W przypadku podejrzeniu, że rodzic lub opiekun zgłaszający się po dziecko znajduje się w stanie nietrzeźwym

  1. Należy bezzwłocznie powiadomić wychowawcę klasy, pedagoga szkolnego lub dyrekcję
  2. Pracownik szkoły nakazuje osobie nietrzeźwej opuścić teren szkoły.
  3.  Wychowawca wzywa innego opiekuna dziecka.
  4. Jeżeli osoba nietrzeźwa odmawia opuszczenia szkoły i żąda wydania dziecka twierdząc, że nie znajduje się pod wpływem alkoholu – musi to udowodnić (poddać się dobrowolnie dokonanemu przez policję badaniu alkomatem).
  5. Jeżeli badanie potwierdzi podejrzenia pracowników szkoły, a ponadto nie można skontaktować się z innym opiekunem dziecka powiadomione zostają odpowiednie instytucje uprwnione do opieki nad dzieckiem w w/w sytuacji.

 

XVII.    W  przypadku podejrzenia, że uczeń posiada przy sobie niebezpieczne substancje lub niebezpieczne narzędzia

  1. Nauczycielowi nie wolno wykonać czynności przeszukania - jest to czynność zastrzeżona wyłącznie dla policji, ale może nakazać, aby uczeń dobrowolnie wyjął wszystkie przedmioty z kieszeni lub torby szkolnej. Nauczyciel powinien to uczynić w obecności innej osoby dorosłej (wychowawca/ pedagog/dyrektor).
  2. O swoich spostrzeżeniach lub podejrzeniach nauczyciel powiadamia dyrekcję szkoły oraz wychowawcę klasy.
  3. Wychowawca o zaistniałym zdarzeniu powiadamia rodziców/opiekunów ucznia  i wzywa ich do natychmiastowego stawiennictwa w szkole.
  4. Gdy uczeń nie chce przekazać niebezpiecznej substancji/narzędzia na prośbę nauczyciela, dyrektor szkoły wzywa policję, która wykonuje stosowne czynności według posiadanych kompetencji
  5. Jeżeli uczeń dobrowolnie wyda nauczycielowi niebezpieczną substancję/ narzędzie nauczyciel przekazuje ją za potwierdzeniem rodzicom/opiekunom prawnym.
  6. W przypadku posiadania przez ucznia przedmiotów, których posiadanie jest zabronione przez przepisy prawa, nauczyciel niezwłocznie powiadamia policję.
  7. Pedagog szkolny sporządza stosowną notatkę  dotyczącą okoliczności zdarzenia.

 

 XVIII.  W sytuacji stwierdzenia dewastacji mienia szkolnego.

  1. Nauczyciel, który pozyska informację o dewastacji lub stwierdzi dewastację mienia przez ucznia przekazuje tę informację wychowawcy/pedagogowi, który ustala okoliczności zdarzenia na podstawie rozmowy z osobą informującą o zaistniałym fakcie bądź własnego oglądu sytuacji w miejscu zaistniałej szkody.
  2.  W przypadku braku możliwości ustalenia sprawcy/sprawców wychowawca /pedagog przeprowadza rozmowę ze wszystkimi osobami mogącymi się znajdować w miejscu zdarzenia.
  3.  Wychowawca/pedagog informuje o zaistniałym fakcie dyrektora szkoły.
  4.  W przypadku niebudzącego wątpliwości ustalenia sprawcy szkody wychowawca lub dyrektor szkoły wzywa do szkoły jego rodziców/opiekunów prawnych.
  5.  Dyrektor wszczyna procedury prawne mające na celu wyciągnięcie konsekwencji wobec ucznia, jego rodzicówprawnych opiekunów.

 

 XIX. W przypadku stwierdzenia faktu kradzieży przez ucznia.

  1. Nauczyciel powiadamia o zdarzeniu wychowawcę klasy, pedagoga szkolnego
  2. Nauczyciel we współpracy z pedagogiem ustala okoliczności kradzieży dokonanej przez ucznia (z zachowaniem jego nietykalności osobistej).
  3. Wychowawca zobowiązany jest poinformować dyrektora szkoły o zaistniałej sytuacji  oraz wezwać rodziców/opiekunów prawnych sprawcy.
  4. Wychowawca przeprowadza rozmowę z uczniem w obecności pedagoga oraz rodziców, z której sporządza notatkę podpisaną przez rodziców.
  5. Uczeń lub rodzic/opiekun prawny zostaje zobowiązany do oddania skradzionej rzeczy lub pokrycia kosztów skradzionego przedmiotu
  6. W przypadku odmowy współpracy przez ucznia i rodziców/ opiekunów prawnych, wychowawca powiadamia policję.
  7. Jeżeli zdarzenie dotyczy małoletniego ucznia, dyrektor szkoły o zaistniałym fakcie powiadamia Sąd Rodzinny.

 

 XX. Postępowanie w sytuacji naruszenia godności lub nietykalności osobistej nauczyciela lub pracownika szkoły.

  1. W przypadku gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie, że uczeń naruszył godność/nietykalność osobistą nauczyciela lub innego pracownika szkoły, nauczyciel lub pracownik niepedagogiczny szkoły, który powziął takie podejrzenie, zgłasza powyższy fakt do dyrektora szkoły.
  2. Wychowawca niezwłocznie powiadamia telefonicznie rodziców/opiekunów prawnych ucznia o zaistniałej sytuacji.
  3. Z zaistniałego zdarzenia sporządzona zostaje notatka służbowa ,podpisana przez rodziców/opiekunów prawnych ucznia.
  4. W każdej sytuacji poszkodowany nauczyciel/pracownik szkoły ma prawo złożyć zawiadomienie na policji lub powiadomić sąd.

 

 XXI. Procedury odbierania dziecka ze szkoły po lekcjach i/lub zajęciach dodatkowych

  1. Każdy wychowawca klasy I-III  zbiera od rodziców/ prawnych opiekunów oświadczenia o sposobie powrotu dziecka ze szkoły do domu.
  2. Oświadczenie wychowawca zamieszcza w teczce wychowawcy i informuje o tym innych nauczycieli uczących w danej klasie, oświadczenie  przechowuje  do końca roku szkolnego.
  3. Wychowawca zamieszcza w dzienniku lekcyjnym listę dzieci uczęszczających na zajęcia pozalekcyjne odbywające się w szkole, przekazuje również taką listę wychowawcom świetlicy szkolnej.
  4.  Dziecko może być odebrane ze szkoły przez rodziców/ prawnych opiekunów lub osoby upoważnione zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo.
  5.  Rodzice/ prawni opiekunowie składają pisemne oświadczenie o osobach upoważnionych do odbioru dziecka ze szkoły.
  6. Dziecko nie może być wydane na telefoniczną prośbę rodzica/ prawnego opiekuna czy innej osoby.
  7.  Szkoła może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej odebrać dziecko (np. upojenie alkoholowe, agresywne zachowanie) będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa. Nauczyciel  ma wówczas obowiązek zatrzymać dziecko w szkole do czasu wyjaśnienia sprawy.

 

XXII.  Procedura odbioru dzieci ze świetlicy

  1. Na początku roku szkolnego wychowawcy zobowiązani są zebrać
    od rodziców/opiekunów prawnych pisemne oświadczenia o  zapewnieniu przez nich bezpieczeństwa dziecku w drodze do i ze szkoły.
  2. Wychowawcy gromadzą i przechowują oświadczenia w dokumentacji świetlicy do końca roku szkolnego.
  3. Uczniowie klas I-IV wracający do domu samodzielnie muszą posiadać pisemną zgodę rodziców/opiekunów prawnych.
  4. Wychowawcy świetlicy zamieszczają nazwiska uczniów klas I-IV posiadających pozwolenie na samodzielny powrót w dzienniku zajęć świetlicowych w rubryce „Notatki”.
  5. Uczeń nie może być zwolniony z zajęć ani opuścić szkoły w oparciu
     o rozmowę telefoniczną z rodzicami/ opiekunami prawnymi.
  6. Sprzeciw jednego z rodziców przeciwko odbieraniu dziecka przez drugiego rodzica będzie uwzględniany po przedstawieniu wychowawcom świetlicy stosownej decyzji sądu.
  7. Po odebraniu dziecka rodzice/opiekunowie przejmują za nie odpowiedzialność, nawet jeśli przebywają na terenie szkoły.
  8. Pomimo pisemnego upoważnienia przez rodziców, dzieci poniżej 10. roku życia nie mogą odbierać uczniów ze świetlicy.
  9. Rodzice/opiekunowie prawni ponoszą odpowiedzialność prawną
    za bezpieczeństwo dziecka odbieranego ze szkoły przez upoważnioną przez nie osobą.
  10. Jeśli osoba upoważniona jest obca dziecku i nieznana nauczycielowi, powinna w momencie odbioru dziecka posiadać przy sobie dowód osobisty i okazać go w celu potwierdzenia tożsamości. W każdej sytuacji budzącej wątpliwości nauczyciel ma obowiązek skontaktować się z rodzicami/opiekunami.
  11. W wyjątkowych sytuacjach losowych nauczyciel może – po uprzednim telefonicznym kontakcie z rodzicem/opiekunem – wydać pozwolenie
    na odebranie dziecka przez wskazaną przez niego osobę.
  12. Osoba odbierająca dziecko nie może być pod wpływem alkoholu
    ani środków odurzających.
  13. W przypadku stwierdzenia, że rodzic/opiekun zgłosił się po dziecko
    w stanie wskazującym na spożycie alkoholu bądź innych środków odurzających, należy:

-  nakazać osobie nietrzeźwej opuszczenie terenu szkoły,

-  wezwać drugiego rodzica/opiekuna dziecka,

-  jeżeli wezwanie to jest niemożliwe, a nietrzeźwy rodzic odmawia opuszczenia szkoły i żąda wydania dziecka, należy zawiadomić dyrektora szkoły, który podejmie decyzję, czy należy wezwać policję.

Wychowawca świetlicy lub inny pracownik szkoły nie może odprowadzać ucznia do domu. W przypadku złego samopoczucia dziecka lub innych okoliczności
o zaistniałej sytuacji rodziców/opiekunów informuje telefonicznie pielęgniarka (a kiedy jej nie ma wychowawca świetlicy). Jeżeli ci nie mogą odebrać dziecka osobiście, wskazują osobę, która to uczyni. Osoba ta musi przy odbiorze dziecka okazać dowód tożsamości i potwierdzić odbiór dziecka czytelnym podpisem na oświadczeniu pozostawionym
w sekretariacie szkoły.

Postępowanie w sytuacji nieodebrania dziecka ze świetlicy lub zgłoszenia się po nie osoby niemogącej sprawować opieki.

         Dzieci powinny być odbierane ze świetlicy najpóźniej do godziny 16.30.

  1. W przypadku braku możliwości odbioru dziecka w godzinach pracy świetlicy   (sytuacja losowa) rodzice/opiekunowie zobowiązani są do poinformowania o zaistniałej sytuacji oraz do uzgodnienia innego sposobu odbioru dziecka.
  2. W razie wyczerpania wszystkich możliwości odbioru dziecka przez rodziców/opiekunów lub osoby upoważnione wychowawca świetlicy
    ma obowiązek powiadomić o zaistniałej sytuacji dyrektora szkoły oraz skontaktować się z policją.
  3. Z przebiegu zaistniałej sytuacji wychowawca sporządza notatkę służbową podpisaną przez świadków i przekazuje ją do wiadomości dyrektora.

 

XXIII. Procedura postępowania w sytuacji wypadku ucznia

  1. Pracownik szkoły, który powziął wiadomość o wypadku ucznia niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, w szczególności sprowadzając fachową pomoc medyczną, a w miarę możliwości udzielając poszkodowanemu pierwszej pomocy. Udzielenie pierwszej pomocy w wypadkach jest prawnym obowiązkiem każdego pracownika szkoły.
  2. W sytuacji wypadku ucznia, nauczyciel przerywa lekcję, wyprowadzając uczniów z miejsca zagrożenia, jeżeli miejsce, w którym są lub będą prowadzone zajęcia może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa uczniów. Pracownik zobowiązany jest do niezwłocznego powiadomienia dyrektora szkoły o sytuacji.
  3. O każdym wypadku zawiadamia się niezwłocznie: rodziców (opiekunów) poszkodowanego, pracownika szkoły odpowiedzialnego za bezpieczeństwo i higienę pracy, społecznego inspektora pracy, organ prowadzący szkołę  oraz radę rodziców.
  4. O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie prokuratora i kuratora oświaty.
  5. O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, zawiadamia się niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego.
  6. Zawiadomień dokonuje dyrektor lub upoważniony przez niego pracownik szkoły. Fakt ten powiadamiający dokumentuje wpisem w dzienniku zajęć podając datę i godzinę powiadomienia rodziców / opiekunów prawnych ucznia o wypadku.
  7.  Przy lekkich przypadkach (brak wyraźnych obrażeń – np. widoczne tylko lekkie zaczerwienienie, zadrapanie, lekkie skaleczenie), po udzieleniu pierwszej pomocy poszkodowanemu uczniowi,  powiadamiający o zdarzeniu ustala z nim: potrzebę wezwania pogotowia ratunkowego lub potrzebę wcześniejszego przyjścia rodzica i godzinę odbioru dziecka ze szkoły w dniu zdarzenia.
  8. W każdym trudniejszym przypadku (widoczne obrażenia, urazy, niepokojące objawy) dyrektor lub upoważniona osoba wzywa pogotowie ratunkowe. W przypadku stwierdzenia przez lekarza potrzeby pobytu ucznia w szpitalu należy zapewnić uczniowi opiekę w drodze do szpitala.
  9. Jeżeli wypadek został spowodowany niesprawnością techniczną pomieszczenia lub urządzeń, miejsce wypadku pozostawia się nienaruszone. Dyrektor zabezpiecza je do czasu dokonania oględzin lub wykonania szkicu przez zespół powypadkowy.
  10. Jeżeli wypadek zdarzył się w czasie wyjścia, imprezy organizowanej poza terenem szkoły, wszystkie stosowne decyzje podejmuje opiekun grupy/kierownik wycieczki i odpowiada za nie. Do czasu rozpoczęcia pracy przez zespół powypadkowy dyrektor zabezpiecza miejsce wypadku w sposób wykluczający dopuszczenie osób niepowołanych. Jeżeli czynności związanych z zabezpieczeniem miejsca wypadku nie może wykonać dyrektor, wykonuje je upoważniony przez dyrektora pracownik szkoły.
  11. Dyrektor szkoły powołuje zespół powypadkowy. W jego skład wchodzi z zasady pracownik odpowiedzialny za służby bezpieczeństwo i higienę pracy. Jeżeli w składzie zespołu nie może uczestniczyć pracownik służby BHP, w skład zespołu wchodzi dyrektor szkoły. W składzie zespołu może uczestniczyć przedstawiciel organu prowadzącego, kuratora oświaty lub rady rodziców.

Przewodniczącym zespołu jest pracownik odpowiedzialny za BHP w szkole, a jeżeli nie ma go w składzie zespołu – przewodniczącego zespołu spośród pracowników szkoły wyznacza dyrektor.

 

Postępowanie powypadkowe

Zespół powypadkowy:

  • przeprowadza postępowanie powypadkowe i sporządza dokumentację powypadkową
  • rozmawia z uczniem (w obecności rodzica lub wychowawcy/ pedagoga szkolnego) i sporządza protokół przesłuchania
  • rozmawia ze świadkami wypadku i sporządza protokoły przesłuchania; jeżeli świadkami są uczniowie - przesłuchanie odbywa się w obecności wychowawcy lub pedagoga szkolnego, a protokół przesłuchania odczytuje się w obecności ucznia - świadka i jego rodziców
  • sporządza szkic lub fotografię miejsca wypadku
  •  uzyskuje pisemne oświadczenie nauczyciela, pod opieką którego uczeń przebywał w czasie, gdy zdarzył się wypadek
  • uzyskuje opinię lekarską z opisem doznanych obrażeń i określeniem rodzaju wypadku
  •  sporządza protokół powypadkowy nie później niż w ciągu 14 dni od daty uzyskania zawiadomienia o wypadku – protokół powypadkowy podpisują członkowie zespołu oraz dyrektor szkoły.

Przekroczenie 14 dniowego terminu może nastąpić w przypadku, gdy wystąpią uzasadnione przeszkody lub trudności uniemożliwiające sporządzenie protokołu w wyznaczonym terminie. W sprawach spornych rozstrzygające jest stanowisko przewodniczącego zespołu.

Członek zespołu, który nie zgadza się ze stanowiskiem przewodniczącego, może: złożyć zdanie odrębne, które odnotowuje się w protokole powypadkowym. Protokół powypadkowy podpisują członkowie zespołu oraz dyrektor szkoły. Jeżeli do treści protokołu powypadkowego nie zostały zgłoszone zastrzeżenia przez rodziców ucznia poszkodowanego postępowanie powypadkowe uznaje się za zakończone. Protokół powypadkowy sporządza się w trzech egzemplarzach dla: poszkodowanego, szkoły, która przechowuje go w dokumentacji powypadkowej wypadku ucznia oraz dla organu prowadzącego lub kuratora oświaty (na żądanie).

Z treścią protokołu powypadkowego i innymi materiałami postępowania powypadkowego zaznajamia się: poszkodowanego pełnoletniego i rodziców (opiekunów) poszkodowanego małoletniego. Jeżeli poszkodowany pełnoletni zmarł lub nie pozwala mu na to stan zdrowia, z materiałami postępowania powypadkowego zaznajamia się jego rodziców (opiekunów). Protokół powypadkowy doręcza się osobom uprawnionym do zaznajomienia się z materiałami postępowania powypadkowego.

Składanie zastrzeżeń do protokołu powypadkowego

W ciągu 7 dni od dnia doręczenia protokołu powypadkowego osoby, którym doręczono protokół, mogą złożyć zastrzeżenia do ustaleń protokołu (są o tym informowani przy odbieraniu protokołu). Zastrzeżenia składa się przewodniczącemu zespołu: ustnie i wtedy przewodniczący wpisuje je do protokołu lub na piśmie. Zastrzeżenia mogą dotyczyć w szczególności: niewykorzystania wszystkich środków dowodowych niezbędnych dla ustalenia stanu faktycznego, sprzeczności istotnych ustaleń protokołu z zebranym materiałem dowodowym Zastrzeżenia rozpatruje organ prowadzący szkołę. Po rozpatrzeniu zastrzeżeń organ prowadzący szkołę może: zlecić dotychczasowemu zespołowi wyjaśnienie ustaleń protokołu lub przeprowadzenie określonych czynności dowodowych, powołać nowy zespół celem ponownego przeprowadzenia postępowania powypadkowego.

Dyrektor szkoły prowadzi rejestr wypadków. Dyrektor wskazuje prawidłowe zachowania i odstępstwa od niniejszej procedury, informuje o wnioskach i podjętych działaniach profilaktycznych zmierzających do zapobiegania analogicznym wypadkom.

 

             XXIV. Procedura postępowania w przypadku przywłaszczenia, wyłudzenia lub zniszczenia cudzego mienia

  1. Poszkodowany uczeń lub świadek zdarzenia informuje o zaistniałym zajściu  nauczyciela, wychowawcę lub pedagoga szkolnego.
  2.  Powiadomiony o   sytuacji    nauczyciel rozmawia z domniemanym sprawcą
    i  poszkodowanym, sporządza stosowną  notatkę,  informuje wychowawcę i pedagoga szkolnego o zajściu.
  3. Wychowawca przeprowadza rozmowę dyscyplinującą, dokonuje stosownego wpisu w dzienniku.
  4. Wychowawca powiadamia o zdarzeniu rodziców/opiekunów sprawcy kradzieży lub zniszczenia i wzywa ich do szkoły.
  5. Rodzice pokrywają koszty finansowe zaistniałej szkody.
  6. W przypadku powtarzającego się problemu, wychowawca powiadamia dyrektora szkoły i pedagoga szkolnego. Rodzicom proponuje się skorzystanie z pomocy specjalistów.
  7. W sytuacji, gdy sprawca nie przyznaje się do winy, jego rodzice odmawiają współpracy, dyrektor szkoły, powiadamia policję oraz kieruje wniosek do Sądu Rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną ucznia.