PROCEDURY OBOWIĄZUJĄCE W SZKOLE - część druga

XXV.  Procedura postępowania w przypadku kradzieży na terenie szkoły

  1. Nauczyciel, któremu zgłoszono fakt kradzieży ustala okoliczności zdarzenia i przekazuje sprawę wychowawcy klasy, który prowadzi dalsze postępowanie wyjaśniające, współpracuje z pedagogiem.
  2.  Wychowawca ustala przebieg zdarzeń, pokrzywdzonego, świadków, wartość rzeczy skradzionej, zabezpiecza dowody, informuje o zdarzeniu dyrektora szkoły.
  3.  Wychowawca informuje rodziców poszkodowanego o kradzieży i ustala, czy rodzice decydują się na zgłoszenie kradzieży Policji.
  4. W zależności od decyzji rodziców dyrektor  powiadamia bądź nie policję.
  5. Jeśli rodzice ucznia poszkodowanego nie decydują się na zgłoszenie kradzieży policji, a znany jest sprawca, wychowawca zaprasza do szkoły rodziców zainteresowanych stron i informuje o podjętych działaniach.
  6. Po zakończeniu procedury postępowania wychowawca sporządza notatkę oraz określa konsekwencje zgodne ze Statutem Szkoły i o decyzji powiadamia rodziców ucznia.
  7. Jeżeli zdarzenia powtarzają się, świadczy to o demoralizacji ucznia i w takim przypadku szkoła  powiadamia Sąd Rodzinny.

 

 

XXVI. Procedura postępowania w przypadku, gdy uczeń w trakcie trwania zajęć szkolnych znajduje się na terenie szkoły, ale poza klasą

 

  1. Jeżeli w trakcie trwania zajęć szkolnych uczeń znajduje się poza klasą (u pielęgniarki, pedagoga itp.) nauczyciel prowadzący te zajęcia powinien być poinformowany pod czyją opieką on przebywa.
  2. Osoba, u której przebywa uczeń ma obowiązek poinformowania nauczyciela o miejscu jego pobytu.
  3. Jeżeli nie może tego uczynić osobiście taką informację przekazuje korzystając z pomocy pani woźnej lub dzwoni do sekretariatu. Wówczas rolą osoby, która odebrała wiadomość jest poinformowanie nauczyciela, gdzie znajduje się uczeń.
  4. W momencie, gdy uczeń opuszcza gabinet lekarski, pokój pedagoga itp. zostaje on odprowadzony do klasy, a jeśli jest to niemożliwe otrzymuje kartkę z informacją, o której godzinie opuścił miejsce, w którym przebywał, którą przekazuje nauczycielowi prowadzącemu lekcję, na którą powróci

 

XXVII. Procedura w sytuacji  podejrzenia  lub ujawnienia  cyberprzemocy       

Ujawnienie przypadku cyberprzemocy.

Informacje o tym, że w szkole miała miejsce cyberprzemoc może pochodzić z różnych źródeł. Osobą zgłaszającą może być poszkodowany uczeń, jego rodzice, inni uczniowie, nauczyciele.

Ustalenie okoliczności zdarzenia

a)   Jeśli wiedzę zajściu posiada nauczyciel nie będący wychowawcą powinien przekazać informację  wychowawcy klasy, który informuje  o fakcie pedagoga szkolnego i dyrektora.

b)   Pedagog szkolny i dyrektor wspólnie z wychowawcą powinien dokonać analizy zdarzenia i zaplanować dalsze postępowanie.

c)   Do zadań szkoły należy także ustalenie okoliczności zdarzenia i ewentualnych świadków.

d)   Nauczyciel informatyki w procedurze interwencyjnej, o ile to możliwe, zabezpiecza dowody i ustala tożsamość sprawcy cyberprzemocy.

 Zabezpieczenie dowodów

a)   Wszelkie dowody cyberprzemocy powinny zostać zabezpieczone i zarejestrowane. Należy odnotować datę i czas otrzymania materiału, treść wiadomości oraz jeśli to możliwe dane nadawcy lub adres strony internetowej, na której  pojawiły się szkodliwe  treści.

b)  Z dowodami powinny się zapoznać wszystkie zaangażowane w sprawę osoby: dyrektor, pedagog, rodzice, a jeśli doszło do złamania prawa policja.

Identyfikacja sprawcy

a)   Szkoła podejmuje działania mające na celu identyfikację sprawcy cyberprzemocy.

b)   W sytuacji kiedy ustalenie sprawcy nie jest możliwe, należy skontaktować się z dostawca usługi w celu usunięcia z sieci  kompromitujących lub krzywdzących materiałów.

c)   W przypadku, gdy zostało złamane prawo, a tożsamości sprawcy nie udało się ustalić należy bezwzględnie skontaktować się z policją.

 Działania wobec sprawcy

a)  W przypadku, gdy sprawca cyberprzemocy jest znany i jest on uczniem szkoły pedagog szkolny powinien podjąć następujące działania:

  •  przeprowadzić rozmowę z uczniem, której celem jest  ustalenie okoliczności zajścia,
  • omówić z uczniem skutki jego postępowania i poinformować o konsekwencjach regulaminowych, które zostaną wobec niego zastosowane,
  • zobowiązać sprawcę do zaprzestania swojego działania i usunięcia z sieci szkodliwych materiałów.

b)   Jeśli w zdarzeniu brała udział większa grupa uczniów, należy z nimi rozmawiać z każdym z nich z osobna.

c)   Nie należy konfrontować sprawcy z ofiarą przemocy.

d)   Wychowawca powinien powiadomić rodziców sprawcy o przebiegu zdarzenia i zapoznać ich z materiałem dowodowym, a także z decyzją w sprawie dalszego postępowania i podjętych przez szkołę środkach dyscyplinarnych wobec ich dziecka

e)   Wychowawca wraz z pedagogiem opracowuje projekt kontraktu dla ucznia, określający jego zobowiązania oraz konsekwencje w przypadku niezastosowania się do przyjętych zasad.

Zastosowanie środków dyscyplinarnych wobec sprawcy cyberprzemocy.

a)  Wobec sprawcy cyberprzemocy szkoła stosuje kary zawarte w Statucie Szkoły.

b)  Podejmując decyzję o rodzaju kary, należy wziąć pod uwagę:

– rozmiar i rangę szkody

- czas trwania

- świadomość popełnionego czynu

- motywację sprawcy

-  rodzaj rozpowszechnianego materiału.

 Działania wobec ofiary cyberprzemocy

a)  Ofiara przemocy otrzymuje w szkole  wsparcie psychiczne oraz poradę, jak ma się zachować, aby zapewnić sobie poczucie bezpieczeństwa i nie doprowadzić do eskalacji prześladowania.

c)   Po zakończeniu interwencji wychowawca wraz z osobą udzielająca pomocy monitorują sytuację ucznia sprawdzając, czy nie są wobec niego podejmowane dalsze działania  przemocowe bądź odwetowe ze strony sprawcy.

d)  Rodzice dziecka będącego ofiarą cyberprzemocy zostają poinformowani o problemie, podjętych działaniach szkoły.

Ochrona świadków zgłaszających problem.

a)  Szkoła otacza wsparciem świadków zdarzenia uczestniczących w ustaleniu przebiegu zajścia.

b)  Osoba, której uczeń zaufał informując o cyberprzemocy ma obowiązek postępować tak,  by swoim zachowaniem nie narażać świadka zgłaszającego problem.

c)  Niedopuszczalne jest konfrontowanie świadka ze sprawcą.

Sporządzenie dokumentacji  z zajścia.

a)  Pedagog szkolny powinien sporządzić notatkę z rozmów  ze sprawcą, poszkodowanym, ich rodzicami oraz świadkami zdarzenia.

b)  Jeśli zostały zabezpieczone dowody cyberprzemocy należy je również włączyć do dokumentacji.

 Powiadomienie Sądu Rodzinnego.

a)  Jeśli rodzice sprawcy cyberprzemocy odmawiają współpracy, bądź nie stawiają się do szkoły, a uczeń nie zaniechał dotychczasowego postępowania dyrektor szkoły powinien pisemnie powiadomić o zaistniałej sytuacji sąd rodzinny, szczególnie jeśli do szkoły napływają sygnały o  innych przejawach demoralizacji dziecka.

b)   W sytuacji, gdy szkoła wykorzysta wszystkie dostępne jej środki wychowawcze, a ich zastosowanie nie przynosi pożądanych rezultatów, dyrektor powinien zwrócić się do Sądu  Rodzinnego  o podjęcie odpowiednich środków.

W przypadkach szczególnie drastycznych aktów agresji z naruszeniem prawa, dyrektor szkoły zobowiązany jest zgłosić te fakty policji i do sądu